Välkommen som ny medlem i Brf Bowlingpalatset!
Information om styrelse och förvaltning
Demokrati
Föreningens verksamhet regleras utifrån stadgarna som du kan läsa här och leds av föreningens styrelse. En gång om året hålls den ordinarie årsstämman där alla medlemmar har rätt att närvara och rösta om de beslut som ska fattas i föreningen. Du kan som medlem lägga förslag till årsstämman genom att skriva en motion.
Är du intresserad av att vara med och påverka och lära dig mer om fastighetsfrågor så kan du bli styrelsemedlem i föreningens styrelse? Anmäl i så fall ditt intresse till styrelsen@bowlingpalatset.se
Lås och nycklar
Föreningen har ett låssystem med kodlås (förberett för nyckelbrickor) till entréportarna samt vanliga nycklar som följer med lägenheten. Nycklar till lägenheten och gemensamma utrymmen som tvättstuga, förråd osv. ansvarar du själv för. Styrelsen har inget lager av nycklar att dela ut. Nyckelkopior eller cylinderbyten kan endast beställas av styrelsen. Så har du behov av extra nycklar eller önska byta en låscylinder, kontakta styrelsen så ordnar vi med en beställning via Lidingö Lås ( 08-765 25 80 ). Tänk på att beställningen måste göras av registrerad medlem och legitimering av densamma när nyckel/lås ska hämtas ut (eller i samband med låssmed utför jobb på plats om man önskar det), glöm inte att ange vilken lägenhet det gäller. Betalning sker av medlemmen. För prisuppgifter kontakta Lidingö Lås.
Flytta
Om du flyttar från föreningen, meddela föreningens ekonomiska förvaltare Storholmen Förvaltning ( https://www.dwoqdirect.se/reports/new ) din nya adress så du kan få uppgifter för din deklaration, nästkommande år. Meddela även styrelsen din nya adress styrelsen@bowlingpalatset.se
Bredband/Internet & TV
Fastigheten är kollektivansluten till bredband via Halebop, med 1 Gbit/s bredband till varje lägenhet samt ett basutbud av TV via Telia. Utöver detta kan varje medlem beställa ytterligare tjänster från Telia.
Det är varje medlems eget ansvar att tillhandahålla och koppla in utrustning (vid övergången till Halebop/Telia lämnades utrustning ut till medlemmarna, dock ej WiFi router).
Vill ni kontrollera om det finns störningar på nätet, beställa en tekniker för att sköta installation eller be om hjälp med felsökning, kontakta:
https://www.halebop.se/support (Öppet mellan 8-22 varje dag, året runt!)
OBS, När du är i kontakt med supporten är det viktigt ange att du ringer från BRF Bowlingpalatset, Bodalsvägen 2, Lidingö, och talar om att fastigheten är kollektivansluten.
El, värme och vatten
Värme, vatten och varmvatten ingår i avgiften, el debiteras via den avi som Storholmen skickar ut kvartalsvis. Föreningen har nätavtal med Elevio och elavtal via God el, och varje lägenhet är utrustad med egen elmätare. Som medlem ska (och kan du inte) du inte beställa något eget elavtal. Avtalet är rörligt, så varje månad skiljer priset per kwh. Notera att eftersläpningen av eldebiteringen är 5 månader, vilket tydligt framgår på avierna.
Vid störningar i elnätet, besök Avbrottskarta: oplanerade & planerade avbrott i vårt elnät | Ellevio för att se om avbrottet är en del av någon större störning i regionen.
Trapphus och korridorer
För allas trevnad och säkerhet, vid eventuell utrymning av fastigheten, är därför trapphus och källargångar inga avställningsytor.
Enligt Brandskyddslagen får barnvagnar och annat brännbart absolut INTE ställas i trapphus, korridorer eller i mellanvåningar.
Försäkring
Föreningen täcker ej skador eller renoveringar på det inre skiktet i er lägenhet (t ex. golv, ytskikt, innerväggar, innertak, kök, badrum etc.) utan detta ansvaras separat av alla medlemmar och sina respektive lägenheter. För fullständigt skydd krävs att du har en hemförsäkring. Föreningen har kollektivt tecknat försäkring för bostadsrättstillägg.
Rökförbud
I alla gemensamma utrymmen råder absolut rökförbud! Ni som går ut och röker gör det ute på gården, långt från huset så slipper allergiker gå genom rökmoln för att komma in genom porten eller få in rök i sina lägenheter. Glöm inte att ta hand om era fimpar.
Barnvagnsrummet
Finns behov av barnvagnsförvaring kan medlemmar kvittera ut en nyckel mot en deposition på 500 kr. Kontakta styrelsen om du behöver en nyckel.
Trapphus och korridorer
För allas trevnad och säkerhet, vid eventuell utrymning av fastigheten, är därför trapphus och källargångar inga avställningsytor.
Enligt Brandskyddslagen får barnvagnar och annat brännbart absolut INTE ställas i trapphus, korridorer eller i mellanvåningar.
Tvätt
Föreningen har 2 fullt utrustade tvättstugor (tvättmaskin, torktumlare och torkskåp). Det är inte tillåtet att installera egen tvättmaskin i lägenheten.
Köksfläktar
Samtliga köksfläktar i lägenheterna är frikopplade från ventilationskanaler och utrustade med kolfilter.
Det är inte tillåtet att koppla köksfläktar med motor till ventilationssystemet då det i huset är installerat ett så kallat FTX-system med aktiv tilluft och frånluftsreglering. OBS! Ingenting med motor får anslutas direkt till ventilationskanalerna i lägenheterna.
Matavfall och sopor
Varje lägenhet har en matavfallsbehållare som du sätter avfallspåsar i. Den är föreningens och ska finnas i lägenheten vid inflyttning. Matavfall slängs i föreningens kärl på baksidan och där kan du även slänga vanliga sopor.
Tidningar, papper, plast, metall, glas skall sorteras och slängas vid återvinningsstationen bakom föreningens innergård p-däcket.
Parkering
Föreningen har en cykelparkering i anslutning till entrén på husets baksida. Föreningen har inga parkeringsplatser för uthyrning, men det är oftast lätt att hitta parkeringsplats framför huset eller på närliggande gator. Vill man hyra en av parkeringsplatserna på baksidan tar man kontakt med Greeen Group AB, 08-37 89 39.
FAQ – vanliga frågor
Hur får jag utökat kanalutbud på min TV?
Kontakta Telia.
Tvättmaskinen är trasig eller torktumlaren sönder, vem kan hjälpa mig?
Kontakta föreningens tekniska förvaltare ADB Fastighet. Om det inte är en akut skada som genast måste åtgärdas – invänta då närmaste vardag innan du felanmäler eller påpeka för ADB Fastighet att det inte behöver åtgärdas förrän måndag. Om åtgärden innebär en jourkostnad och det visade sig att föreningen inte bär ansvar för åtgärd av felet blir du själv som medlem betalningsskyldig. I det fall det rör sig om fel som ska åtgärdas på garanti så ska felet anmälas till styrelsen som gör en garantianmälan till Gärahovs bygg som ansvarade för totalentreprenaden när huset renoverades. Vad som omfattas av garanti i din lägenhet och hur länge, hittar du i bopärmen.
Namn i porten
Är du nyinflyttad så är det möjligt att vi inte hunnit byta namn i port och på brevlåda. Skriv då ett mail till styrelsen@bowlingpalatset.se så åtgärdar vi det snarast. Det är den som hyr lägenhet och bor i lägenheten som det ska skyltas för, inte den som äger den.
Jag hittar inget bredbandsuttag, vad gör jag?
Inkommande bredband lämnas i i varje lägenhet i elcentralen, från den kan sedan bredbandet kopplas vidare till önskat uttag i lägenheten med hjälp av en datakabel (sk. patchkabel med RJ-45 kontakter)